Czy opakowanie to bardziej element marketingowego 4P czy raczej łańcucha dostaw? Projekty doradcze, jakie przeprowadziliśmy (czytaj więcej >> ), rzadko, jeśli w ogóle, dotyczyły optymalizacji opakowań. Ale to już chyba historia. W wystąpieniach części konferencyjnej zakończonych w czwartek targach Warsaw Pack (już ósma edycja!), ale też w części wystawowej było to wyraźnie widać. Dominujący kontekst dla opakowań obecnie i w nadchodzących latach to klimat i rosnąca presja na redukcję śladu węglowego. Mamy tu do czynienia z dwoma wyzwaniami: optymalizacja wagi/kubatury, aby ograniczać zużycie środków transportu i paliwa z jednej strony, z drugiej – materiały opakowaniowe. Kto był na Warsaw Pack warsawpack.pl wie, że się dzieje…
Wracając na chwilę do dylematu czym (albo czym bardziej) jest opakowanie trzeba zatrzymać się chwilę przy pytaniu na ile kwestie środowiskowe to obszar regulacji, które stopniowo zaciskają pętlę na szyi biznesu, czy też może potencjalny element przewagi konkurencyjnej. Ponad dwadzieścia lat temu inicjowałem projekt opłaty klimatycznej, offsetującej ślad węglowy, tworzony przez przesyłki ekspresowe. Spośród tysięcy klientów operatora kurierskiego, dla którego ówcześnie pracowałem, chęć ponoszenia takiej opłaty wyraziła jedna firma. Szwedzka… Mam mocne przekonanie, że dziś nie byłoby wiele lepiej.
Jednak wysiłki są podejmowane, choćby głośne niedawno opakowanie zwrotne opracowane przez Modivo/Inpost. Jednak po paru miesiącach R. Brzoska ogłosił śmierć pomysłu, bo Polakom tak spodobało się to opakowanie, że nie chcą go zwracać. Marketing więc nie… Może zatem regulacje ?
Chcemy czy nie, przeciwdziałanie skutkom globalnego ocieplenia przez następne kilkadziesiąt lat będzie ustanawiać wiążące oczekiwania w każdej niemal działalności biznesowej, w największym zaś stopniu – w logistyce. Fit for 55 czy zero-emisyjność w 2050 r. to nie czcze hasła a konkretne dyrektywy, które przyjmuje Komisja Europejska. Tym, którzy myślą, że wystarczy polexit, aby nas ten „armagedon” ominął polecam rozejrzenie się po świecie, spojrzenie na to, co w tym zakresie dzieje się w USA czy w Chinach. Tak, w Chinach…
Kwestia opakowań nabiera więc zupełnie nowego znaczenia. Jakie będzie opakowanie przyszłości? Wielokrotnego użytku, zwrotne czy biodegradowalne i kompostowalne? Czy pytanie, od którego zacząłem ten tekst należy przeformułować? Może jednak ktoś zrobi z tego marketing…? Więcej o tym już w następnym odcinku…
Robert Sulich